Vissza
TDK-témák
Az egyes TDK-munkák célja az adott hálózat bővítési lehetőségeinek
vizsgálata, zavarainak elemzése, illetve
javaslatok kidolgozása a zavarállóság növelésére. Ez a munka minden
esetben az adott hálózatot leíró gráfból indul ki, mely gráf bizonyos
esetekben adott, bizonyos esetekben a megalkotása a TDK-munka része.
Az elemzés az R
programozási nyelv és környezetben történik, melynek alapvető ismerete
a kutatás során elsajátítható.
Villamosenergia-szállítás
A magyar villamosenergia-hálózat zavarérzékenysége és annak lehetséges
csökkentése
A villamosenergia-hálózat érzékeny a túlterhelésre, ahogy azt 2003-ban
az észak-amerikai Nagy Tavak vidékét sötétségbe
borító, vagy 2011-ben az USA délnyugati részét értintő hálózati zavarok
esetében láthattuk.
Emellett a potenciális
veszély mellett a magyar energiapiac erősen importfüggő is.
A magyarországi villamosenergia-rendszert leíró gráf
megalkotása után ezért a következő kérdésekre keressük a választ:
A hálózat milyen fokú sérülése esetén nem biztosítható Magyarország
energiaellátása?
Elegendő-e redundáns távvezetékek építése a szolgáltatás
zavarállóságának növelésére?
Ha nem, hol, milyen típusú és mekkora teljesítményű erőmű építésével
lenne biztosítható az ország energiafüggetlensége?
Légi
közlekedés
Európa légiközlekedési hálózatának vizsgálata
A repülés mindenki számára elérhetővé válása magával hozta a
repülőterek és a köztük levő járatok nagyarányú bővülését. De éppen
ezért egy-egy forgalmas repülőtér időjárás vagy sztrájk miatti, esetleg
egyéb technikai zavara miatt bekövetkező járatfogadási és -indítási
képtelensége sok tízezer utazó életét keserítheti meg.
A kutatás célja a repülőterek közti hálózati kapcsolatok feltárása, az
egyes repterek kiesésének elemzése és az okozott kellemetlenségek
lehetséges mérséklésének modellezése.
A TDK-munka első fázisában Európa légiközlekedési térképe készítendő el:
Melyek az európai repülőterek?
Mekkora ezek utasforgalmi kapacitása?
Mik a jelenlegi kapcsolatok az egyes repterek között?
Ezen térkép, mint gráf felhasználásával már több, a hálózat természetét
érintő kérdés megválaszolható.
Mi a repülőterek hierarchiája?
Melyik repülőterek kiesése mennyire befolyásolja a közlekedést?
Mely repülőterek válthatóak ki teljes mértékben (legalább időlegesen)?
Egy adott repülőtér kiesése esetén hol szálljanak le a gépek úgy,
hogy
- az érkező reptér
az
eredeti desztinációhoz legközelebb legyen?
- a legnagyobb
valószínűséggel legyen elérhető járat az átszálló utasok számára?
Mely repülőterek alkotnak klasztert, azaz erősebb a köztük zajló
forgalom, mint a klaszteren kívüli repülőterekre irányuló forgalom?
Vasúti
közlekedés
Adott a magyarországi vasúthálózatot leíró gráf. Az egyes
TDK-munkák célja ezen gráfból kiindulva az egyes állomások és
állomásközök zavarának negatív vagy új vágánykapcsolatok pozitív
hatásának elemzése, különös figyelemmel az MH
iparvágány-kapcsolattal rendelkező bázisaira.
Az
országhatárok vasúti elérhetősége
Nemzetközi
katonai szállítások (mind a Magyarországról indulók, mind az átmenők
esetén) esetén lényeges kérdés a belépő határállomás, illetve a
kiinduló magyarországi állomás és a
kilépő határállomás közötti legrövidebb út meghatározása. A
megválaszolandó kérdések:
Melyik útvonal az optimális, azaz térben és időben a legrövidebb az
egyes vasúti határállomások között?
Melyik útvonal az optimális, azaz térben és időben a legrövidebb az MH
iparvágány-kapcsolattal rendelkező bázisai és az egyes határállomások
között?
Mik a lehetséges kerülő útvonalak az optimális útvonalra eső állomások
vagy állomásközök zavara esetén?
Dunai
átkelőhelyek hatása a vasúthálózat
zavarérzékenységére
Jelenleg
Magyarországon belül három vasúti átkelési lehetőség van a Dunán: az
Újpesti vasúti híd, az Összekötő vasúti híd és a bajai Türr István-híd.
Mekkora
távolságra hat el ezek sérülése, forgalomból való kizárása?
Kedvező hatással lenne-e, és ha igen, mekkorával az Összekötő vasúti
híd terheltségére és az MH bázisai közti kapcsolatra
- a Dunaújváros és
Szalkszentmárton átkelésben egykor
rendelkezésre álló TS uszályhíd?
- a több változatban
felmerült, a Kelenföldi és a Nyugati
pályaudvart összekötő vasúti alagút?
- a meghiúsult V0
vasúti gyűrű Duna-hídja?
Megszűnt
vasúti kapcsolatok rehabilitációja alternatív
útirányok biztosítására
A
budapesti vasúti vágányhálózatból több jelentős deltavágány,
vágánykapcsolat hiányzik, mivel felszámolták vagy soha nem is épültek
meg. Ilyenek pl. a Kőbánya-Teher pu. - Ferencváros deltavágány vagy a
Keleti pu. - Kőbánya-Kispest kapcsolat a valamikori Kőbánya-Hizlaló
állomáson keresztül.
Okozna-e jelentős javulást ezek megléte a vasúti közlekedésre,
és ha igen, mennyiben tehermentesítenének jelenlegi vonalszakaszokat?
Vizsgálható lenne továbbá a jelenleg vasúti forgalomra alkalmatlan
Körmend - Zalalövő
vastvonal helyreállításának, illetve egy püspökladányi, egy
zalaszentiváni vagy egy felsőzsolcai deltavágány beépítésének
hatása a hálózatra.
Telepítés
Hova helyezzünk el egy új ATM-et?
Egy bank elhatározza, hogy új ATM-eket fog telepíteni Budapesten.
Hova helyezze el őket, ha azt szeretné, hogy
- minden, már meglévő ATM-től a lehető legmesszebb legyen, hogy az
adott környéket ő szolgálja ki?
- a saját ATM-jeitől a lehető legmesszebb, de az összes többi bank
ATM-jeihez a lehető legközelebb legyen, hogy a saját ügyfelei ne más
bank automatáit használják?
Ha
valamelyik téma felkeltette érdeklődését, bátran keressen az alábbi
emailcímen: